Quizlet:Når underholdning og faglighed går hånd i hånd

Udfordringen med at inddrage digitale ressourcer i undervisningen kan for mig at se være, at det underholdende element bliver på bekostning af det faglige indhold. Jeg er hyppig bruger af Kahoot, da det virkelig kan få eleverne til at melde sig ind i undervisningen, og samtidig står de og hopper og danser mens kahooten står på. Om det er viden, der sætter sig fast, kan jeg somme tider tvivle på. Desuden taber jeg ofte de ordblinde elever i en kahoot, da det handler om hastighed frem for indhold.

Quizlet derimod er et værktøj, som har konkurrenceelementet, men det giver også mulighed for at fordybe sig og træne det faglige indhold. Jeg er sproglærer (spansk), og derfor skal jeg træne ordforråd og bøjning af verber med eleverne. Her er quizlet helt genialt. Det kan genbruges på alle hold, og det er super let at redigere. Samtidig kan eleverne træne derhjemme. Det kan de gøre vha. fx flash card-funktionen, hvor de samtidig kan få oplæst den korrekte udtale.
Jeg giver lektier for i quizlet, og så samler vi op i klassen med enten test- eller matchfunktionen. Der er kommet en ny funktion – Quizlet Live. Den har jeg endnu ikke afprøvet. Når jeg har afprøvet den kommer der en lille ”anmeldelse” her på bloggen.

Eksempel på en quizlet, hvor der trænes ordforråd


Kommentarer

Populære opslag fra denne blog

Blog - del 3: Vurdering og diskussion af løsning på min problemstilling

Blog - del 1: Kontekst og læringsteoretisk problemstilling